De Adams Familie rond de wereld in 100 dagen: Thailand, Vietnam, Australië en Nieuw Zeeland

Dag 61 en 62: Hot Water Beach (19 en 20 Jan 2009)

De volgende morgen is het weer niet al te best, veel wind, dus besluiten we om een dag vroeger naar Hot Water Beach in het zuiden van het schiereiland te trekken. Helaas geen DOC camping hier, maar een (warme) douche is welkom - het manvolk in het reisgezelschap begon te stinken. Bij eb kan je op het strand dat dooraderd is met warmwaterbronnen je eigen hot tub graven. Eb is de volgende morgen om 8:30h, dus wij vroeg op om dit vooral niet te missen. De nacht is fris, bibberend trekken we onze zwemkleren aan en gaan naar de beach. De lokale winkel verhuurt spaden, wat niet slecht gezien is natuurlijk. We beginnen tussen alle andere enthousiastelingen driftig te schuppen in het strand. De eerste poging levert een koudwaterbad op, de tweede een lauw bad, maar het derde bad begint erop te lijken, lekker warm water en het stinkt zelfst niet. De zon komt erdoor en het wordt aangenaam in bad. Echt diep kan je het niet maken, het bad slibt snel weer dicht. August geniet dan ook het meest vermits hij nog klein genoeg is om volledig onder water te liggen.

Na een uurtje houden we het voor bekeken en bereiden ons voor op een hike naar de Cathedral Covs. De regen is een beetje spelbreker, maar gewapend met regenjas en fleece zetten we door. Halverwege kan je snorkelen in Gemstone Bay, maar buiten enkele ijsberen in wetsuit zie je niemand. De grote verrassing is het strand van Cathedral Cove, in een woord prachtig. Dit komt het dichtst bij het paradijselijke Railey Beach in Thailand. De zon komt er door, en na de picknick op het strand waarbij een meeuw letterlijk het boord uit onze mond komt stelen, leggen we ons in de zon. Spijtig dat het geen snorkelweer is, want het water is superhelder. Om het plaatje compleet te maken stroomt er een watervalletje van de rotsen naast ons, waar je je al fresco kan afspoelen. In de late namiddag wacht ons nog een serieuze klim terug naar de parking, maar het was het waard. Morgen richting zuiden - we gaan proberen voorbij lake Taupo te geraken.