De Adams Familie rond de wereld in 100 dagen: Thailand, Vietnam, Australië en Nieuw Zeeland

Dag 65 en 66: Waipatiki Beach (23 en 24 jan 2009)

De volgende morgen pakken we snel in na het ontbijt en rijden we richting Napier, de Art Deco stad van NZ. Ten noorden van de stad ligt Waipatiki Beach, en ja, er is een camping vlak aan het strand. Deze keer zitten we echt front sea side, en na rap rap de tent in elkaar geflanst te hebben reppen we ons naar het strand. De zee is echter super ruw, Veerle gaat weer kopje onder in kniediep water (!!!), maar dit keer bleef de zonnebril op het strand, een lesje geleerd in Mui Ne beach in Vietnam), en ze besluit nog naproestend zich te beperken tot pootjebaden in het riviertje dat in de zee uitmondt. Steven de bouwvakker en August dewerfleider proberen het riviertje af te dammen en om te leiden. Al snel krijgen ze bekijks van de locale kiwi's, die niet gewoon zijn aan zoveel activiteit, en die eerst aarzelend maar even later enthousiast meewerken. De natuur is echter de grote overwinnaar: het riviertje weigert de bypass te nemen.

De volgende dag bezoeken we Napier, een stadje aan de oostkust dat ei zo na volledig verwoest werd begin 20ste eeuw, en heropgebouwd werd in de heersende stijl van die tijd: Art Deco. Wij als AD liefhebbers lopen hier likkebaardend rond, geniale architectuur, en in veel betere staat dan in Miami (Beach). De kleurcombinaties van de gevels zijn trouwens smaakvoller en subtieler dan de snoepkleurenvan Miami Beach.

We hoopten tevensin Napier op een interessant treffen met het lokale DOC kantoor - helaas werken de ambtenaren ook hier niet op zaterdag. Een zeer behulpzame dame van de tourist information office helpt ons echter super vooruit. Veerles hot springs is ook een van haar favorieten, en ze legt ons haarfijn uit hoe we er kunnen geraken. Nog even een nieuwe luchtmatras kopen na 2 nachten op de harde grond te hebben geslapen, nog wat mondvoorraad, en we zijn klaar om morgen verder te trekken. De ferry naar het zuideiland hebben we ook vastgelegd.